کپسول های نانو که برای درمان دیابت نوع دو مؤثر هستند

13 ژانویه 2020 - محققان دانشگاه كورتین، كپسولهای كوچكی را تولید كرده اند كه قادرند بطور موثر كبد و لوزالمعده را هدف قرار داده و اثرات التهابی دیابت نوع دو را در این دو اندام كاهش دهند.

در این تحقیق، که در مجله Nature وScience Reports  منتشر شده است، محققان کپسول های ریزی را با استفاده از بیو فناوری نانو تولید کردند که حاوی ترکیبی از اسیدهای صفراوی انسان و داروی کاهش دهنده چربی " Probucol" است و می تواند اثرات التهابی دیابت را هدف قرار دهد، محققان از این کپسولها برای یک دوره شش ماهه بر روی مدل های موش استفاده کردند.

دکتر Hani Al-Salami ، نویسنده اصلی این مقاله از پژوهشگاه نوآوری سلامت کورتین (CHIRI) و دانشکده داروسازی و علوم پزشکی در دانشگاه Curtin ، گفت: این کپسول های ریز به منظور هدف قرار دادن ارگان های خاص و تقویت تحویل عوامل فعال طراحی شده اند تا باعث کاهش آسیب های احتمالی به سایر قسمت های بدن می شود.

وی گفت: با استفاده از فناوری نانوی پیشرفته و قابل شخصی سازی، قادر به تولید کپسول های ریز و محافظت از داروهای فعال در طی فرآیند هضم و جذب شدیم که به نوبه خود باعث افزایش جذب اسیدهای صفراوی و پروبوکول در کبد و لوزالمعده می شود- که به طور معمول در دیابت دچار التهاب می شوند.

او افزود: ما دریافتیم که نانوذرات حاوی اسیدهای صفراوی و پروبوکول در کاهش قند خون بالا و التهاب مرتبط با دیابت در مدلهای حیوانی مبتلا به دیابت مؤثر هستند.

دکتر Al-Salami توضیح داد که یافته های این تحقیق نوید خوبی برای درمان های دیابت در آینده است، اما برای بررسی امکان پذیری و اثربخشی این درمان در انسان، تحقیقات بیشتری لازم است.

دکتر Al-Salami گفت: مطالعه ی ما پیوند امیدوار کننده ای بین استفاده از فناوری نانو و تحویل هدفمند دارو به بافتهای خاص در مدلهای دیابتی را نشان داد. با استفاده از این فناوریهای پیشرفته، ممکن است بتوانیم پیشرفت و شدت دیابت را کاهش دهیم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-01-tiny-nano-capsules-effective-diabetes.html